5 مارس 2023 - متاآنالیز منتشر شده درDiabetes, Obesity and Metabolism ، نشان می دهد که لیراگلوتاید بطور ایمن و قابل توجه چربی های نابجا و احشایی کبد را صرفنظر از ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت نوع 2(T2D) کاهش می دهد.علاوه بر این، در صورت استفاده از دوز کافی لیراگلوتاید در مدت زمان کافی، چربی احشایی نیز کاهش می یابد.

لیراگلوتاید یک آنالوگ پپتید 1 شبه گلوکاگون(GLP-1) است که برای مدیریت دیابت نوع 2 و برای پیشگیری از عوارض قلبی عروقی مرتبط با دیابت استفاده می شود. تزریق لیراگلوتاید همراه با برنامه ورزشی و رژیم غذایی کم کالری برای "کاهش وزن در بزرگسالان و کودکان (بالای 12 سال)" چاق و دارای اضافه وزن، استفاده می شود.

لیراگلوتاید در دسته ای از داروها قرار دارد که به عنوان تقلید کننده های اینکرتین شناخته می شوند. این داروها با کمک به لوزالمعده برای ترشح مقدار کافی انسولین، سطح قند خون را کنترل می کند. انسولین به انتقال قند از خون به سایر بافت های بدن کمک می کند تا قند در سلولها برای تولید انرژی استفاده شود. تزریق لیراگلوتاید همچنین تخلیه معده را کند می کند و ممکن است باعث کاهش اشتها و کاهش وزن شود.

دکتر Fengling He، و همکارانش از دانشگاه پزشکی جنوبی، در گوانگژوی چین با هدف ارزیابی ایمنی و اثربخشی لیراگلوتید برای کاهش چربی نابجا و احشایی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 یا بدون آن، این متاآنالیز را انجام دادند.

برای این منظور، محققان به جستجوی کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌ کنترل داری (RCTs) پرداختند که اثرات لیراگلوتاید بر چربی نابجا و احشایی را ارزیابی کرده و تا 6 می 2022، در چهار پایگاه داده منتشر شده بودند. مقادیر میانگین و انحراف معیار برای چربی نابجا، چربی احشایی و شاخص توده بدنی محاسبه شد. تجزیه و تحلیل های زیر گروهی بر اساس مدت مداخله، نوع بیماری(مبتلا به دیابت نوع 2 یا غیر دیابتی)، دوز لیراگلوتید و اینکه آیا مداخلات زندگی به درمان لیراگلوتاید اضافه شده است، انجام گردید. در هر مقاله، نویسندگان ارزیابی های ایمنی گزارش شده را استخراج و ادغام کردند.

در این متاآنالیز، شانزده کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل دار، که در مجموع 845 شرکت کننده در آنها شرکت داشتند، ارزیابی شد.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

·        لیراگلوتاید می تواند به طور قابل توجهی چربی احشایی (SMDیا تفاوت میانگین استاندارد= 0.72-)، چربی کبدی (= SMD0.78-) و شاخص توده بدنی (تفاوت میانگین وزنی = 1.44-) را در بیماران بالغ با یا بدون دیابت 2 در مقایسه با گروه کنترل کاهش دهد.

·        کاهش چربی اپی کاردیال توسط لیراگلوتید (=SMD0.74-)از نظر آماری معنی دار نبود.

·        تجزیه و تحلیل زیر گروهی نشان داد که دوز کافی (≥1.8 میلی گرم در روز) و مدت زمان مناسب درمان (از 16 تا 40 هفته) عوامل تعیین کننده برای اثربخشی لیراگلوتید در کاهش چربی احشایی بودند.

·        واکنش های خفیف گوارشی عارضه جانبی اصلی لیراگلوتاید بود.

محققان نتیجه گیری کردند که لیراگلوتاید به طور قابل ‌توجهی چربی نابجا و احشایی کبد را بدون توجه به وضعیت دیابت نوع 2 کاهش می‌ دهد و چربی احشایی را به شرط دوز کافی(≥1.8 میلی گرم در روز) و ادامه ی درمان برای مدت زمان 16 تا 40 هفته، کاهش می ‌دهد.

رفرنس:

He F, Chen W, Xu W, Liu D, Xiao Z, Tang Y, Lin Z, Liao Y, Bin J, Chen G, Chen Y. Safety and efficacy of liraglutide on reducing visceral and ectopic fat in adults with or without type 2 diabetes mellitus: A systematic review and meta-analysis. Diabetes Obes Metab. 2023 Mar;25(3):664-674. doi: 10.1111/dom.14908. Epub 2022 Nov 21. PMID: 36314246.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/liraglutide-reduces-ectopic-and-visceral-liver-fat-in-both-diabetics-and-non-diabetics-study-107985